Ganadores del 37° FCIU

27 de abril del 2019

Se anunciaron los ganadores del 37° Festival Cinematográfico Internacional del Uruguay en conferencia de prensa en Cinemateca la mañana del sábado 27 de abril. Los jurados de cada competencia leyeron sus fallos, que se encuentran a continuación.

Competencia de largometrajes internacionales

El jurado compuesto por Elisa Barbosa, Giselle Motta y Jose Luis Losa –quien ruega disculpen su ausencia hoy por estar camino de otro jurado colectivo ineludible, el de las elecciones generales en España– quiere destacar el nivel de excelencia de las películas del concurso internacional. Eso hace que algunas magníficas obras que hemos disfrutado estos días hayan quedado fuera de los premios que ahora paso a comunicarles:

Mención: I do not care if we go down in history as barbarians, de Radu Jude, por su prodigioso rearme de la necesaria memoria histórica de los fascismos en el siglo XX, y la alarma ante su amenazante resurgir en el momento presente.

Mención: Catorce, de Dan Sallitt, por la hondura con la que su director profundiza en sentimientos como la amistad, la pérdida y la herida del tiempo, con una solo aparente sencillez vehiculada por la colosal actriz Tallie Medel.

Mejor dirección: ex-aequo: Aniara, de Hugo Lija y Pella Kagerman, y El hombre que sorprendió a todos, de Natasha Merkulova y Aleksey Chupov.

Premio Especial del Jurado: So long my son, de Wang Xiaoshuai.

Mejor película: Nuestro tiempo, de Carlos Reygadas.

Competencia de largometrajes iberoamericanos
Jurado integrado por Claudia Abend, Inés Peñagaricano y Alex Piperno

Mejor película: De nuevo otra vez, dirigida por Romina Paula. Por hacer carne un retrato genuino, valiente y tierno de un período de crisis personal, a partir de la relación de recursos documentales y ficcionales, desdibujando esos límites e interpelando al espectador de manera conmovedora.

Competencia de largometrajes de nuevos realizadores
Jurado integrado por Vanesa Fernández Guerra, Rocío Llambí y Clotilde Richalet

El jurado internacional de la competencia de nuevos realizadores del 37° Festival Cinematográfico Internacional del Uruguay quisiera subrayar la rigurosa programación de las 15 películas que han formado dicha sección. Todas las películas abordan temáticas políticas y culturales que propician una reflexión del mundo contemporáneo y un pensamiento crítico. El exilio, la pobreza, los conflictos políticos y la reivindicación del papel de la mujer han sido entre otros los temas abordados y todos ellos desde una mirada autoral y personal e incluso a veces arriesgada.

Mención: Cisne de Cristal, dirigida por Darya Zhuk, Bielorrusia. Por mostrar una mirada interesante del contexto cultural e histórico de la era postsoviética, cuestionando los valores tradicionales del país y mostrando en todo momento una reivindicación feminista hacia el futuro de la sociedad.

Mención: Un elefante sentado y quieto, dirigida por Hu Bo, China. Por su magnífica dirección en la que el espectador se queda atrapado en un singular universo, donde la violencia confluye con pequeños actos de resistencia, solidaridad y afecto.

Mejor película: Sócrates, dirigida por Alex Moratto, Brasil. Es una película brillante donde cabe destacar la excelente actuación de su protagonista y la apuesta por una dirección intimista, mostrando de forma cruda y sensible la marginalidad social a la que está expuesta el personaje. Permitiéndose en todo momento poner en cuestión la religión, la moral dominante y las diferencias de clase en un contexto social de violencia y represión.

Competencia de cine de derechos humanos
Jurado integrado por Gianella Bardazano, José Pedro Charlo y Mateo Gutiérrez

Mención: Gaza, de Andrew McConnell y Garry Keane, porque además de ser un gran documento sobre la vida actual en la franja de Gaza, es una gran película, con un cuidado tratamiento narrativo y visual. Otra impactante denuncia de una situación límite a nivel humano más allá de cualquier lectura política.

Mención: Los últimos hombres en Alepo, de Feras Fayyad, por ser un documento impresionante sobre la situación que se vive en Siria, por su actualidad temática, y por su cruda denuncia de una situación humana intolerable.

Mejor película: Soles negros, de Julien Elie. Es una película extraordinaria, 2h30 en un género como este puede ser un riesgo, pero logra un ritmo narrativo sólido y constante durante toda la película. Un gran diseño de sonido que logra ambientar al espectador y llevarlo en un camino recto, con inteligentes decisiones estéticas que logran un clima propicio para las historias. Todo inmerso en un descarnado relato de una situación de degradación humana y social desesperante, que se está viviendo en México ahora mismo. Una gran película.

Competencia de cortometrajes uruguayos
Jurado integrado por Adriana Loeff, Ricardo Ramón y Max Richter

Mejor cortometraje: Negra de Lucía Nieto Salazar.

Mención especial: Luz breve de Florencia Colman. Por su reflexión poética y personal acerca de la imposibilidad del cine de registrar lo que es efímero.

Competencia de cortometrajes internacionales
Jurado integrado por Adriana Loeff, Ricardo Ramón y Max Richter

Mejor cortometraje: Brotherhood de Meryam Joobeur.

Mención especial: El laberinto de Laura Huertas Millán. El jurado le otorga una mención especial a Laura Huertas Millán por la construcción de una contra-imagen cinematográfica a las representaciones vulgares del poder en su película. El laberinto se resiste a la tentación de reaccionar al exceso con más exceso y disecciona con sobriedad el pathos de su sujeto sin reproducirlo.

Jurados ACCU

Competencia de largometrajes internacionales
Jurado integrado por Agustín Acevedo Kanopa, Soledad Castro Lazaroff y Andrea Pérez

Mejor película: Repertorio de ciudades perdidas de Denis Côté.

Competencia de largometrajes iberoamericanos
Jurado integrado por Guilherme de Alencar Pinto, Martín Imer y Mariángel Solomita

Mención: De nuevo otra vez de Romina Paula, por la habilidad con que la directora amalgama recursos distintos en un todo coherente que, en forma sensible e inteligente le da un tratamiento confesional e íntimo a un discurso público y político.

Mejor película: Diz a ela que me viu chorar de Maíra Bühler.

El público del 37° Festival Cinematográfico Internacional del Uruguay otorgó el premio a mejor película a So Long My Son de Wang Xiaoshuai con un puntaje de 8.6.

Le siguieron en puntaje Monos de Alejandro Landes con 8.2, El hombre que sorprendió a todos de Natasha Merkulova y Aleksey Chupov con 8.1, I do not care if we go down in history as barbarians de Radu Jude con 7.8 y Nuestro tiempo de Carlos Reygadas con 7.6.

Winners of the 37th IFFU

The 37th International Film Festival of Uruguay, which opened last April 17th, will hold its closing night screening today on Saturday 27th at the Héctor Tosar Hall of the Nelly Goitiño Auditorium with the French film Real Love by Claire Burger. The festival winners were announced on Saturday morning during a press conference at Cinemateca. The jury members for each competition revealed their decisions, which we share below.  

International Feature Film Competition
The jury comprised of Elisa Barbosa, Giselle Motta, and Jose Luis Losa –who apologized for his absence on account of being on the way to another unavoidable collective jury duty, the one of the Spanish general election– would like to make note of the excellence of the films in the international contest. This resulted in some of the wonderful works we have enjoyed over this period not being included in the awards below:

Mention: I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians by Radu Jude, for its monumental reconstruction of the needed historical memory of fascism in the 20th century and the alarm bells on its looming resurgence today.

Mention: Fourteen by Dan Sallitt, for the depth to which its director delves into feelings such as friendship, loss, and the damage of time, with feigned simplicity conveyed by outstanding actress Tallie Medel.

Best Director: tie between Aniara by Hugo Lija and Pella Kagerman and The Man Who Surprised Everyone by Natasha Merkulova and Aleksey Chupov.

Special Jury Award: So Long, My Son by Wang Xiaoshuai.

Best Film: Our Time by Carlos Reygadas.

Ibero-American Feature Film Competition
Jury comprised of Claudia Abend, Inés Peñagaricano, and Alex Piperno

Best Film: De nuevo otra vez, directed by Romina Paula. For bringing to life a genuine, brave, and affectionate portrait of a time of personal crisis, stemming from the connection between documentary and fiction resources, blurring the lines between the two, and addressing the viewer in a touching manner.

New Filmmakers Competition
Jury comprised of Vanesa Fernández Guerra, Rocío Llambí, and Clotilde Richalet

The international jury of the New Filmmakers Competition of the 37th International Film Festival of Uruguay would like to point out the meticulous programming of the 15 films that were part of this section. All of the films cover political and cultural topics that contribute towards critical thinking and a reflection on the current world. Exile, poverty, political conflicts, and the vindication of the role of women have been some of the subjects addressed, and all of them from an author-centered, personal and sometimes even risky point of view.

Special Mention: Crystal Swan, directed by Darya Zhuk, Belarus. For showing an
interesting view of the cultural and historical context of the post-Soviet era, questioning the country’s traditional values and showing feminist vindication at all times towards the future of this society.

Special Mention: An Elephant Sitting Still, directed by Hu Bo, China. For its wonderful direction where the viewer is trapped in a unique universe in which violence converges with small acts of resistance, solidarity, and affection.

Best Film: Sócrates, directed by Alex Moratto, Brazil. It is a brilliant film with an
outstanding performance by its lead actor and an intimist direction that shows the social alienation the character is subject to in a raw and sensitive way. It allows to question religion, the dominant morals, and class differences at all times, within a violent and repressive social context.

Human Rights Competition
Jury comprised of Gianella Bardazano, José Pedro Charlo, and Mateo Gutiérrez

Mention: Gaza, by Andrew McConnell and Garry Keane, because, in addition to being a great document on current life in the Gaza Strip, it is a great film, with meticulous narrative and visual treatment. Another shocking denunciation of an extreme situation on a human level, beyond any political interpretation.

Mention: Last Men in Aleppo by Feras Fayyad, for being an impressive document on the current situation in Syria, for its topicality, and for its harrowing denunciation of an unacceptable human situation.

Best Film: Dark Suns by Julien Elie. It is an extraordinary film; two and a half hours in a genre like this one can be a risk, but it achieves a solid and constant narrative rhythm throughout the film. A great sound design sets the scene for the audience and takes them down a straight path, with smart aesthetic decisions that create a favorable atmosphere for the stories. All of this immersed in a brutal story of a case of infuriating human and social degradation happening in Mexico today. A great film.

Uruguayan Short Film Competition
Jury comprised of Adriana Loeff, Ricardo Ramón, and Max Richter

Best Short Film: Negra by Lucía Nieto Salazar.

Special Mention: Luz breve by Florencia Colman. For its poetic and personal reflection on the impossibility of films that record the ephemeral.

International Short Film Competition
Jury comprised of Adriana Loeff, Ricardo Ramón, and Max Richter

Best Short Film: Brotherhood by Meryam Joobeur.

Special Mention: El laberinto by Laura Huertas Millán. The jury grants a Special Mention to Laura Huertas Millán for building a cinematic mirror image of the vulgar representations of power in her film. El laberinto resists the temptation to react to excess with further excess and soberly dissects the pathos of its subject without recreating it.

ACCU (Uruguayan Film Critics Association) Juries
International Feature Film Competition

Jury comprised of Agustín Acevedo Kanopa, Soledad Castro Lazaroff, and Andrea Pérez

Best Film: Ghost Town Anthology by Denis Côté.

Ibero-American Feature Film Competition
Jury comprised of Guilherme de Alencar Pinto, Martín Imer, and Mariángel Solomita

Mention: De nuevo otra vez by Romina Paula, for the director’s ability to combine different resources in a coherent whole that, in a sensitive and clever manner, provides a public and political discourse with a confessional and intimate treatment.  

Best Film: Let it Burn by Maíra Bühler.

The audience of 37th International Film Festival of Uruguay gave the Best Film award to So Long, My Son by Wang Xiaoshuai with a score of 8.6.

It was followed by Monos by Alejandro Landes with 8.2, The Man Who Surprised Everyone by Natasha Merkulova and Aleksey Chupov with 8.1, I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians by Radu Jude with 7.8 and Our Time by Carlos Reygadas with 7.6.

Volver a las noticias